اخبار و مقالات

نان سنگک سلامت بخش در سفره شهروندان شیرازی قرار می گیرد
تاریخ انتشار : 1395/5/31 ساعت 09:39:10
نان سنگک سلامت بخش در سفره شهروندان شیرازی قرار می گیرد

















نان سنگک سلامت بخش در سفره شهروندان شیرازی قرار می گیرد
تاریخ: 1395/04/31
شماره: 7148
بازدید: 37
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد:طرح افزایش میزان سبوس در نان های سنگک به عنوان نان سلامت بخش، از مرداد در شهر شیراز اجرا می شود.
 
به گزارش ایرنا دکتر محمد مهدی رزمجو، این مژده را به مردم فارس داد که از این پس می توانند نان سنگک سلامت بخش تری مصرف کنند زیرا نان سبوس دار منبع خوبی از ویتامین های گروه B، ویتامین E، منیزیم، آهن، روی، سلنیوم، مس، منگنز، کلسیم است.

این مقام مسئول گفت: طرح افزایش میزان سبوس در نان سنگک (سلامت بخش)، با حدود یکصد نانوایی نان سنگک، از شنبه، دوم مرداد آغاز می شود و در دیگر شهرهای استان فارس تداوم می یابد.

وی نان سبوس دارسلامت بخش را نسبت به نان های بدون سبوس(سفیدرنگ) از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار دانست و بیان کرد: نانی که خمیر آن به صورت طبیعی تخمیرمی شود، علاوه بر هضم بهتر، جذب آهن، روی و کلسیم آن هم بهتر صورت می گیرد و عطر و بوی بهتری دارد.

رزمجو با اشاره به فواید مصرف نان های سبوس دار، از کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به دلیل فیبر بالا، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو را ازد دیگر مزایای این نان دانست.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در خصوص خواص سلامت بخش فیبر موجود در نان سبوس دار، افزود: به طور معمول 100 گرم نان تهیه شده از آرد کامل (سبوس دار) در حدود هفت گرم فیبر دارد و با توجه به سبد غذایی مطلوب ایرانیان (مصرف 320 گرم نان به صورت روزانه) مصرف نان سبوس دار به تنهایی می تواند در حدود 90 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند.

او گفت: فیبر با حجم دهی به جیره غذایی سبب کاهش اشتها و در نتیجه مهار افزایش وزن می شود، با جذب آب و تشکیل ژل، کربوهیدرات ها را محصور می کند و در نتیجه با کاهش میزان جذب گلوکز، قند خون را کاهش می دهد، با کاهش سطح کلسترول (به ویژه نوع بد آن) سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود و با به تاخیر انداختن جذب گلوکز در خون، سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت و مدیریت بهتر قند خون در بیماران دیابتی می شود.

همچنین سبب تسهیل عبور غذا از سیستم گوارشی می شود و به عملکرد بهتر آن و پیشگیری از ابتلا به سرطان های گوارشی کمک می کند.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی اضافه کرد: نان سبوس دار منبع بسیار مناسبی برای تامین آهن، منیزیم، فسفر، روی، ویتامین های گروه ب و فیتوکمیکال های موردنیاز بدن بوده و مصرف مستمر آن در برنامه غذایی سبب حفظ و بهبود سلامتی و کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری ها می شود.

رزمجو ابراز امیدواری کرد با ترویج مصرف نان سبوس دار، به جای نان های سفید تهیه شده از آرد تصفیه شده و بدون سبوس، شاهد کاهش ابتلا به بیماری های غیرواگیر و افزایش سلامت عمومی جامعه باشیم.
منبع خبر: خبرگزاری ایرنا